Aktuálně
Žiju :D

Obsahy rubrik
vanatrúúvod, co si pod pojmem vanatrú představuji, zařazení
trothvíra a její prvky, etika, rituály (blóty, sumbely), pojmy
vanirbohyně a bohové, domnělí Vanové, elfové, bytosti
seidmagie, šamanismus, čarování, duchové zvířat
wyrdruny (výroba, uchovávání, použití, léčení, talismany)
země, byliny, kameny, stromy, aromaterapie, afrodiziaka
ženská mystéria, Velká Matka, plodnost
laguzápisky z mé plavby životem
ceúvod, zdroje, organizační záležitosti

Vanatrú

22. září 2011 v 11:08 | ce |  vanatrú
Vanatrú znamená víru v bohy Vanir ("true to the Vanir") a jejich uctívání alespoň zčásti na základě znalostí historie dávného pohanství Evropy.
V odstupňovaném měřítku Vanatrú spadá pod:
pohanství - pakliže budeme brát v potaz nepřerušenou linii praktikování od minulosti až po dnešek;
novopohanství - jestliže zařadíme toto uctívání mezi jednu z cest nových náboženských hnutí;
heathenismus - zajisté vanatrú patří pod severskou tradici, tj. anglosaské, norské a germánské pohanství, ač může působit dojmem, že částečně přesahuje pojem "heathenry" (barbarství);
ásatrú - mnohými je tento pojem považován za víru v bohy, tj. nejen Ásy, a v takovém případě i sem patří vanatrú.
Dalšími směry, ke kterým má vanatrú blízko svojí praxí jsou druidismus a šamanismus.

Vanatrú se zaměřuje na bohy Vanaheimu, tj. pátého světa na stromě Yggdrasilu. Vany zařadil G.Dumézil do třetí třídy božstev, totiž božstev prosperity a plodnosti. Vanatrú je orientováno právě na tyto prvky a je tak úzce spojeno s přírodou, dále s rituální magií a věštěním. Pro nás nejznámějšími bohy jsou ti, kteří byli nějakým způsobem spojeni s Ásy, jsou jimi Freyr s Freyou a Njörd. Další známou postavou je Skadi, která ukazuje, že i mírumilovný rod bohů umí bojovat. Ne tolik u nás, ale ve světě je významnou členkou panteonu také Nerthus. Tito bohové nesou i další atributy, které jsou s vanatrú spojeny, jako mír, rybolov či zemědělství. Jejich uctívání proto v minulosti mohlo mít za účel upokojit základní biologické potřeby člověka a (zanevřeme-li na kabinetového stařečka J.G.Frazera) možná také podpořit racionální zvládání technologií (více viz B.Malinowski). Kromě bohů vanatrú věří také v elfy (álfy), kteří jsou další spojnicí s přírodou.
 


Komentáře

1 Miky Miky | E-mail | Web | 25. září 2011 v 17:42 | Reagovat

Je velká škoda, že se nám o Vanech dochovalo tak málo informací. Ačkoli muselo být Vanů mnohem více, bezpečně známe vlastně pouze Njörda, Freye a Freyu. Věřím, že Nerthus k nim také patří, ale doložené to nemáme. Osobně k Vanům počítám ještě Gullveig, která způsobila válku mezi Vany a Ásy. Někdo jí sice ztotožňuje s Freyou, nebo Angrbodou, ale to se mi nezdá. Gullveig je podle mého mínění vanská bohyně zlata, bohatství a krásných předmětů, která nemá s oběma zmiňovanými nic společného. Co se týče Skadi, tu mám hodně rád, ale vždycky jsem jí vnímal jako obryni.

2 Coreyemma Coreyemma | Web | 25. září 2011 v 20:23 | Reagovat

[1]: Jj, v rubrice Vanir se na všechny pokusím zaměřit. O Skadi píše Introduction to Vanatru jako o jednom z možných božstev Vanů, ale máš pravdu, v českých zdrojích a ve spojení s Njördem je popisována jako obryně (už vzhledem ke svému bydlišti). Prozatím to přepíši na neurčité "postava" a pak se jí podívám lépe na zoubek ;)

3 Miky Miky | E-mail | Web | 26. září 2011 v 4:37 | Reagovat

[2]: Další možnost nabízí Holger Kalweit, který říká, že Vanové jsou ve skutečnosti jedním z obřích rodů. ;-)

4 Coreyemma Coreyemma | 26. září 2011 v 13:18 | Reagovat

Od toho jsem kdysi četla Keltskou knihu mrtvých a byla pro mě tehdy zajímavá, ale přišla mi místy trochu ofantazírovaná. Ale díky za zdroj :)

5 Miky Miky | E-mail | Web | 26. září 2011 v 15:39 | Reagovat

[4]: Germánská kniha mrtvých na mě působila také trochu křečovitě. Kalweit má svoji jasnou představu a snaží se do ní Eddu za každou cenu napasovat. Jsou ale místa, která mu do té jeho teorie nepasují a on zjevně neví co s tím. Nicméně, kniha za přečtení určitě stojí. Je to spousta materiálu k přemýšlení.

6 Coreyemma Coreyemma | Web | 27. září 2011 v 20:10 | Reagovat

Ok, podívám se po tom potom, i Wuwej o ní píše kladně :) Teď zrovna čtu knihu Germáni od Malcoma Todda, ale měla bych se zaměřit i na nějaké to bádání k diplomce.

7 CAba CAba | E-mail | 29. září 2011 v 22:25 | Reagovat

Ty delas diplomku o Vanech?

8 Coreyemma Coreyemma | Web | 30. září 2011 v 13:28 | Reagovat

no právě že ne. dělám diplomku na wiccanské téma, takže dost jiná četba.

9 Miky Miky | E-mail | Web | 30. září 2011 v 20:06 | Reagovat

Nevím jestli o tom víš, já to zjistil docela nedávno, ale na : http://slavonie.org/knihy/ je volně ke stažení Tacitova Germánie v češtině. Dost mě to potěšilo.

10 Coreyemma Coreyemma | Web | 30. září 2011 v 21:10 | Reagovat

nevím a děkuji :) Teď jsem dočetla od Podborského Náboženství pravěkých Evropanů (teda jen tu germánskou část) a už mám staženého Kalweita, ale tohle upřednostním

11 Miky Miky | E-mail | Web | 1. října 2011 v 4:41 | Reagovat

[10]: To budeš mít přečtené za chvilku, je to jen pár stránek.
Náboženství pravěkých Evropanů mě láká, je to ale hrozně drahé, asi si to seženu přes knihovnu.

12 Coreyemma Coreyemma | Web | 1. října 2011 v 10:21 | Reagovat

Jj, koukala jsem, že je to krátké.
Já NpE také nevlastním, pořídila si jí spolubydlící archeoložka :) a samotná kopie germánů mě vyšla na kilčo :O
Kdybys měl zájem jen o určitou kulturu, můžu ti jí poslat na mail, ale celé to scanovat nechci. Můžu ti večer poslat obsah k nahlédnutí.

13 Miky Miky | E-mail | Web | 1. října 2011 v 15:30 | Reagovat

Moc děkuju za tvou ochotu, ale to nebude třeba. Obsah jsem četl a bude mě toho zajímat asi hodně, vyřeším si to přes knihovnu. I tak ještě jednou dík. ;-)

14 CAba CAba | 5. října 2011 v 20:07 | Reagovat

Mohl bych se zeptat Coreyemma jakou školu, nebo spíš jakej obor studuješ? Ale jestli nechceš odpovídat, nemusis. Diky

15 Coreyemma Coreyemma | Web | 6. října 2011 v 9:17 | Reagovat

studuju MU, rel

16 CAba CAba | 6. října 2011 v 17:16 | Reagovat

Jo, díky moc, to jsme asi na stejné fakultě. Jinak ta knížka Náboženství pravěkých Evropanů je v knihovně FF, sem ju viděl ve skole vystavenou už minulej týden, tak mě napadlo podívat se tam..abys nemusela kopírovat, jestli tě bude zajímat ještě něco

17 Coreyemma Coreyemma | Web | 6. října 2011 v 20:03 | Reagovat

Jasně, díky :) Půjčovala jsem si teď na ff Todda-Germáni, ale jinak je tam většina knížek na tohle téma v němčině, kterou nevládnu.

18 CAba CAba | 6. října 2011 v 20:30 | Reagovat

No, já taky právě ne, ale máme ju povinnou, tak snad mi to pude abych si mohl počíst. Teď mam přečíst asi 20 knížek, tak se na to stejně asi tento semestr nedostanu

19 H H | E-mail | Web | 19. prosince 2011 v 18:50 | Reagovat

Ta zmíněná Tacitovo Germánie je také součástí knihy: Tacitus, Z dějin císařského Říma, nakladatelství Svoboda 1976. Jinak velice obsáhlá kniha o Germánech je také: Emanuel Šimek, Velká Germanie Klaudia Ptolemaia, Brno 1953. Hlavně bych doporučoval Svazek IV.

20 vestec vestec | Web | 13. ledna 2012 v 4:59 | Reagovat

Dobry clanek, hezky blog, podivas se na muj webik?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.