Aktuálně
Žiju :D

Obsahy rubrik
vanatrúúvod, co si pod pojmem vanatrú představuji, zařazení
trothvíra a její prvky, etika, rituály (blóty, sumbely), pojmy
vanirbohyně a bohové, domnělí Vanové, elfové, bytosti
seidmagie, šamanismus, čarování, duchové zvířat
wyrdruny (výroba, uchovávání, použití, léčení, talismany)
země, byliny, kameny, stromy, aromaterapie, afrodiziaka
ženská mystéria, Velká Matka, plodnost
laguzápisky z mé plavby životem
ceúvod, zdroje, organizační záležitosti

Prorokyně a věštci

25. září 2011 v 8:05 | ce |  seid
Antické prameny i prameny germánských legend poukazují na proroctví jako záležitost ponejvíce ženskou a věštbu jako záležitost mužskou. Věštění bylo běžnou činností, samozřejmým spojením s božstvem, které provozoval muž s vyšším postavením nebo otec rodiny. Nepotřeboval žádný dar, měl k dispozici pozorovatelné nástroje jako ptáky (např. havran byl prospěšný průvodce pro bitvu), losy, krev, vnitřnosti, koně, zápasy, řeky, štíty (zpěv bojovníků do jejich štítů a hodnocení melodie). Základní technikou bylo čtení znamení. Jak říká jeden můj přítel, i "runy jsou chlapská záležitost".

Proroctví je vzácné a založené na osobních vizích, vlastním spojení s božstvem, inspiraci. Prorokyně byly proto velmi vážené a ctěné, někdy i zbožšťované na základě přirozené úcty. Vznikal vůči nim ale i skepticismus. Šlo o ženy dobře oblečené a učesané, které nosily ceremoniální zdobené žezlo nebo hůl. S tímto žezlem byly i pohřbívány. Do dnešní doby se zachovala jména Ganna, Veleda, Aurinie (Alburna), Waluborga, Gambara nebo Gudríd, a proroctví Völluspá a Grípisspá. Proroctví mělo vlastní literární žánr - spá, bylo pro něj typické přednášení zpěvem na vyvýšeném místě za přítomnosti lidí nebo naopak nejrozšířenější technika tehdejší divinace, totiž sezení úti-seta popisované ve Völluspá:

28. Sama seděla, když stařec přišel,
hrozivý Ódin, a v oko jí zřel.

Různé překlady Völluspá naznačují úzkou souvislost žezla/hole s proroctvím, vládcem či otcem vojsk je myšlen Ódin, volva (vědma) o sobě mluví ve třetí nebo první osobě:

29. Vybral pro ni vládce šperky,
dal jí prorocký pohled v příští věky.
Z světů žádný jí zatajen není.
(29. Vybral pro mne vládce šperky,
dal prorocký pohled mi v příští věky.
Z světů žádný mně zatajen není.)

29. Vybral jí Vojsk otec prsten a náhrdelník,
přemoudré zvěsti a prorockou hůl -
do dálek vidí přes všechny světy.

Mezi proroctví patřily i sny, které předpovídaly budoucnost. Ti, kteří takového snění byli schopni, byli velmi vážení. Snění bylo nejpěstovanější inspirační mantikou a výkladů snů bylo užíváno např. i k povzbuzení vojsk (Germánie). Později ale stejně jako ostatní typy proroctví vešly i sny v pochybnost a pasivitu (Skandinávie, sever). Sny na osobu sesílaly numinózní bytosti vyvolávající silné emoce bez vědomé manipulace ze strany snícího. Přinášely je například bohyně osudu Norny ve Staré písni o Gudrúně:

38. Tak znovu mě probouzejí Norny, proroctvím straší (...)
(Starý)
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.